Нашумелите изкуствоведи Теодора Константинова и Радослав Механджийски откриха вчера в "Нюанс" впечатляващата експозиция на Калия Калъчева, наречена Air on Wood - "Въздух върху дърво". Младата дама през последните години разработва живописната си естетика чрез разнородни техники. В изложбата, подготвяна от доста време насам специално за елитната столична галерия познатите урбанистични пейзажи на Калия са изведени до абстрактни видения - сякаш зависими от благосклонността на въздуха. Но този път те са върху дървени плоскости, а не върху платна - и това привнася в излъчването им и във възприемането невероятна лекота. От тях буквално струи кислород. „Парчета" от предишни случки и сюжети оживяват в нов ракурс, а формите сякаш действително се завихрят в цвят върху дървото.

"Това е откровено експериментална серия. Всичко започна, когато пристигайки в Германия, се оказа, че по пътя съм забравила в автобуса тубуса с много специалната хартия, върху която трябваше да рисувам. Но понеже все пак бяхме в Германия, след седмица ми върнаха тубуса. Но през това време аз вече бях открила дървените плочи, влизайки в магазин за материали", разказва Калия. До този момент дори не й хрумва, че може да рисува върху дървени структури, чиито естествени елементи наистина променят визията. "Стори ми се адски интересно да нарисувам своите студени индустриални пейзажи върху самата природа - геометрията върху натуралното", признава авторката на Air on Wood. Тя обича да открива своите късчета въображение из кварталите на София, в метрото, по улиците... "Тук и сега в "Нюанс" най-много ме вълнува реакцията на публиката. За първи път показвам всичко това", откровена е Калия. Според нея в София се откриват повече галерии, отколкото са необходими за авторите и зрителите. Още повече че интересът е определено най-вече към традиционно хитовите имена. "Нещата биха могли да се случват с много по-голям размах - като че ли някои хора остават затворени в своята локалност. Но пък и не е лесно да създадеш нещо напълно оригинално".

И тъй като за всеки модерен артист в изкуството няма география и граници, Калия не крие, че нейното вдъхновение често идва от културите на Азия. Най-скоро във времето е била в Южна Корея, където всичко й е харесало. "Бях много изненадана най-вече от хората - те се оказаха доста артистични и отворени. Очаквах да са повече като японците, които сами си налагат правила и рестрикции и сами си ги спазват. Южнокорейците са айляците на Азия - обичат да се забавляват, да се събират около уличните щандове с храна, да правят купони. И всичко това на фона на крайно високите им технологии. В галериите има всичко - от типичните за тях творби през европейските инсталации до кича. Много харесвам мегаполисите в Азия. Чувствам се адекватно в Китай, бих живяла и в Южна Корея". Сега Калия експериментира и с бижута - прави ги с техниката, с която е нарисувала работите си за "Нюанс". Или от рециклирани кукли.

Неслучайно Калия има възходяща творческа биография - магистър по живопис в Националната художествена академия, през 2011-а печели наградата на Фондация „Едмонд Демирджиян", през 2012-а е сред шестимата номинирани за приза МОСТ, през 2014-а влиза в резидентската програма на Сите дез-ар в Париж, през 2017-а получава специално признание в конкурса „Жените в изкуството" в Орландо, Флорида. Нейни картини са в колекциите на Центъра за изкуство „Хуго Вутен", на Лучано Бенетон, на Национална галерия и в други сбирки. Най-добре работи по тъмно. Нощта е нейната стихия - когато всички са оф лайн и може да се посвети на хрумките си. Пренастройва се дори прекалено бързо, защото ателието й е до хола.